پیستون چیست و طرز کار آن چگونه است؟

2- به کار بردن فلز انوار در ساختمان پیستون های آلومنیومی، فلز اینوار آلیاژ فولادی نیکل دار است که این آلیاژ در حرارت های بالا انبساط کمی دارد. پیستون از آلیاژ آلومینیوم ساخته می شود (آلیاژ آلومینیوم مخلوطی از آلومینیوم و فلز های دیگر است)، زیرا فلز سبکی است.وزن هر پیستون در حدود 450/0 کیلو گرم (1پوند)است.دامنه یا قسمت پایین پیستون را می تراشند تا هم وزن آن کاهش یابد و هم جا برای وزنه های تعادل میل لنگ باز شود. دامنه یا قسمت پایین پیستون را می تراشند تا هم وزن آن کاهش یابد و هم جا برای وزنه های تعادل میل لنگ باز شود . بهترین پیستون برای آفرود چیست ؟ 2- درز بندی محفظه احتراق و جلوگیری از نشت گاز از اطراف پیستون : نشت گاز از اطراف پیستون می تواند در کار موتور اختلال ایجاد نماید که رینگ ها وظیفه آب بندی و جلوگیری از این مورد را بر عهده دارند . در شکل بالا فشار ناشی از احتراق سبب می شود که پیستون در حال حرکت به سمت بالا وقتی به نقطه مرگ بالایی نزدیک می شود اندکی به طرف راست کج شود.در نتیجه سر پایینی سطح فشار گیر اصلی با جداره سیلندر تماس پیدا می کند.پس از آنکه پیستون از نقطه مرگ بالایی گذشت،صاف می شود.در این هنگام سطح فشار گیر اصلی به طور کامل با جداره سیلندر تماس پیدا می کند.این تماس نوعی عمل روبشی است که زدن پیستون را به حد اقل می رساند.در نتیجه همین عمل موتور آرام تر کار می کند و دوام پیستون افزایش پیدا می کند.زدن پیستون معمولا فقط در موتور های کهنه ای مشاهده می شود که جدار سیلندر های آنها ساییده شده و دامنه پیستون آنها ساییده و یا شکسته شده است.

3- انتقال گرما از پیستون به جداره سیلندر : همان طور که گفته شد ، دمای پیستون به هنگام کار به شدت افزایش می یابد و باید دمای آن کاهش پیدا کند که رینگ ها در این امر تاثیر گذار بوده و با انتقال گرمای پیستون به سیلندر که دمای پایین تری دارد به کاهش دمای پیستون کمک می کند . گرمای بیشتری دفع می شود و پیستون خنک تر کار می کند . پیستون های آهنگری شده در مقایسه با پیستون های ریخته گری متراکم تر و محکم ترند و در دمای پایین تری کار می کنند زیرا گرما را بهتر انتقال می دهند . لازم است این نکته را در خاطر داشت که نصب صحیح سیلندر نقش موثری در عملکرد درست سیلندر دارد. از قبیل جنس، طرح و شکل و نوع موتوری که در آنها پیستون گوتزه به کار میروند. حرکت رفت و برگشت در آنها توسط فشار روغن انجام می شود. پایینترین شیارها متعلق به رینگهای روغن میباشد و همین دلیل در ته این شیار منافذی برای ورود روغن به داخل پیستون تعبیه شده است. معمولا برای محاسبه تندی از نمادها و فرمولهای زیر استفاده میکنند. برای درک این مفهوم مدار زیر را در نرم افزار Fluidsim رسم کنید.

برای کمک کردن به کنترل پیستون بیشتر پیستون ها را طوری تراشکاری می کنند که اتاقک آن ها اندکی بیضوی شکل شود . وقتی پیستون های اتاقک بیضوی گرم می شوند شکل بیضوی خود را از دست می دهند و گرد می پیستون لاستیکی شوند. وقتی این نوع پیستون گرم می شود دامنه پیستون انبساط می یابد و پیستون گرد می شود . شیار ها در قسمت بالایی دامنه قرار داشته و رینگ ها در داخل آن جای می گیرند . دامنه یا تنه پیستون در سه نوع بدون برش ، نیمه برش و برش کامل ساخته می شود . در این چرخه، پیستون در واقع یک صفحه فلزی است که هیچ هوا یا سوختی از کنار آن فرار نمی کند. وقتی موتور روشن است پیستون و رینگ ها روی لایه ای از روغن حرکت می کنند که این فاصله را پر کرده است . پس از این مرحله روی بسیاری از پیستون ها را با لایه نازکی از آب قلع یا مواد دیگر می پوشانند . استفاده از فلزات برای تولید رینگ ها امری حساس و ضروری است چرا که این قطعه دائم در معرض حرارت بالا میباشد و داشتن مقاومت بالا آن از ضروری ترین فاکتورها به حساب میآید. برای مثال گرمترین روز سال در گرمترین مکان کشور را در نظر بگیرید و موتور را روشن و بسیار به آن فشار وارد کنید چه میشود ؟

چرخه ای که به آن اشاره کردیم، از بالای سیلندر شروع شده و این قطعه به عنوان یک دریچه عمل کرده و با باز شدن آن، هوا و سوخت وارد استوانه می شوند. پیستون یک موتور احتراق داخلی جرقه ای مورد بررسی قرار گرفته است. ترکیدگی موتور به معنای ایجاد شکاف در بدنه و درز موتور است که در اثر عوامل متعددی نظیر گرم شدن بیش از حد موتور یا سرد شدن ناگهانی آن رخ می دهد. در این روش برای جلوگیری از انتقال حرارت سر پیستون (که در مجاورت احتراق سوخت است) به بدنه پیستون ، یک سر حرارتی شامل شیاری است که در نزدیکی سر پیستون و به موازات شیارهای رینگ ایجاد میشود با این عمل تا اندازهای راهی که حرارت را از سر پیستون به بدنه آن منتقل میسازد کمتر میکنند. در نتیجه در بالای پیستون فضای بیشتری برای انبساط وجود دارد . مخلوط هوا-سوخت نسوخته از طریق اگزوز در محیط پخش می شود . این قطعه، استوانه ای شکل است که به شاتون متصل می شود و از طریق جریان رفت و برگشت در سیلندر عمل می کند.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد پیستون چیست لطفا به بازدید از وب سایت ما.

ایندکسر